D-vitamin

Általában a
D-vitaminról

A D-vitamin a napfény hatására termelődik az emberi szervezetben, és annak az egyik legtöbb élettani folyamatra ható építőköve.

A „D-vitaminnak” nevezett anyag valójában nem is egy egyszerű vitamin, hanem egy hormon „előanyaga”, amely más hormonokra, illetve a szervezet legalább harminc sejttípusára van befolyással közvetlenül.

D-vitamin

A D-vitamin hatása

A D-vitaminnak számos jótékony hatása van szervezetünkre. Hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez és az egészséges izomfunkció fenntartásához. Szerepe van az egészséges csontozat és a normál fogazat fenntartásában, valamint a sejtosztódásban. Segíti a kalcium és a foszfor normál felszívódását és hasznosulását, valamint a vér normál kálciumszintjének fenntartását.

A D-vitamin bevitel fontossága

Télen mindenképpen gondoskodni kell a D-vitamin pótlásáról – főleg azoknak, akik folyamatosan zárt helyen dolgoznak. D-vitamin-hiány akkor alakulhat ki, amikor mind a napfénynek kitettség, mind a táplálékbevitel elégtelen. A D-vitamin-hiány negatív kalciumegyensúlyhoz, csontvesztéshez, a csonttörések fokozott kockázatához vezethet. Ezért télen indokolt a vitaminpótlás, vitaminokkal dúsított élelmiszerek – joghurtok, gabonapelyhek, gyümölcslevek – fogyasztása vagy egyéb étrend-kiegészítők szedése.

A D-vitamin természetes forrásai

A D-vitamin elsődleges forrása a bőrt érő napsugárzás, de bizonyos ételekben is megtalálható, például a máj, a tojás, a tengeri halak, a kaviár, a méz, az élesztő, a csiperkegomba is tartalmazzák a szervezetünkbe beépülő értékes tápanyagot.

Mindazonáltal a téli, napfény nélküli hónapokban még ezek fogyasztása sem elegendő a megfelelő D-vitamin-szint eléréséhez.

Tojásból például napi 16-18 darabra lenne szükség, hogy elérjük a kívánt vitaminszintet.